Ook de recruiters die hen moeten vinden zijn schaars
Dat er sprake is van spanning op de arbeidsmarkt, is algemeen bekend. En dat het personeelstekort in sommige sectoren nijpender is dan in andere ook. Als je de ‘gewone’ man of vrouw op straat vraagt in welke sectoren het personeelstekort het grootst is, hoor je al snel horeca, zorg en technische beroepen, zoals in de industrie en bouw.
En inderdaad: volgens cijfers van het CBS staan in deze sectoren veel vacatures open. Maar qua openstaande vacatures spannen de sectoren handel en zakelijke dienstverlening de kroon. Ook in de sector informatie en communicatie is de vacaturegraad behoorlijk hoog.
Schrijnend tekort aan onlinemarketeers
Door de toenemende digitalisering en het veranderende consumentengedrag is er een flink tekort aan marketing- en salesprofessionals. Vooral onlinemarketeers zijn lastig te vinden. Bedrijven staan massaal te springen om SEO-specialisten, contentstrategen, socialmediastrategen en andere specialisten in online marketing. Stuk voor stuk functies die vragen om (zeer) specifieke kennis en vaardigheden.
Toenemend beroep op recruitmentbureaus
Recruitment was nog niet heel lang geleden vooral iets voor de ICT-sector en executive search, voor banen op hbo- en wo-niveau. Maar doordat het momenteel in vrijwel elke sector en in elke geleding van een bedrijf lastig is om personeel te vinden, worden recruiters en recruitmentbureaus tegenwoordig ingeschakeld door diverse sectoren. Dit ook steeds meer voor functies op middelbaar niveau.
Recruiter zélf krapteberoep geworden
De vraag naar recruiters is zelfs zo groot, dat recruiter zélf een krapteberoep is geworden. Ironisch, niet? Er zijn zelfs al recruiters die zich exclusief of hoofdzakelijk richten op het vinden van -je raadt het waarschijnlijk al- recruiters. De grootste behoefte is er aan recruiters met specifieke kennis van een bepaald segment. Door het tekort aan marketing- en salesprofessionals, is er dus een grote vraag naar marketingrecruiters en salesrecruiters.
Onlinemarketeers in allerlei soorten
De verschuiving van traditionele naar online marketing is natuurlijk iets wat al jaren gaande is. Door de coronapandemie en de daaropvolgende lockdowns is deze beweging nog verder in een stroomversnelling geraakt. Online -of digitale- marketing is ook, mede door het technische aspect, een snel veranderend vakgebied, met bovendien veel verschillende specialismen.
De diversiteit aan functies is bijna nergens zo groot als binnen het vakgebied van online marketing. Je hebt digitale strategen, e-commercespecialisten, data-analysten, SEO- en/of SEA-specialisten, contentmarketeers, socialmediastrategen, specialisten op het gebied van online branding en ga zo maar door. Ook breed georiënteerde onlinemarketeers die kaas hebben gegeten van al deze deelgebieden, zijn bijzonder schaars. Net als de recruiters die deze professionals (in spe) moeten vinden.
Krapte lijkt voorbij, maar niet voor alle vakgebieden
Hoewel kranten eind 2022 kopten dat de krapte op de arbeidsmarkt zijn hoogtepunt lijkt te hebben bereikt, geldt dit niet over de gehele breedte. Er zijn vakgebieden waar de vacatures maar niet eenvoudig vervuld worden, zoals (online) marketing en sales. Wanneer je die mensen binnenhaalt wil je die ook behouden. Selecteer dus ook op loyaliteit wanneer je sales- en marketingspecialisten werft. En zorg voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waarvan bewezen is dat die het verschil kunnen maken in het behoud van personeel.