Een modezaak staat of valt met de aangeboden collectie. Net zoals een voetbalclub eigenlijk maar één grote kans heeft om de juiste spelers aan te kopen, geldt dat ook voor jouw modezaak. Het inkopen van kleding mag voor een modezaak nooit een lichtzinnige keuze zijn. Zich alleen laten inspireren door de informatie die de leverancier jou meegeeft? Dat is geen goed idee! Onderstaande vier tips vormen daarentegen een ideale basis om jouw inkoopbeleid vorm te geven.
# 1. Ken je klanten door en door
Als modezaak heb je natuurlijk een bepaalde huisstijl en focus je je op een specifiek type klanten. Zijn dat vooral jonge en hippe mensen of eerder veertigers die een modieuze uitstraling in een zakelijk jasje willen zien? Voor jouw inkoopbeleid heeft dat natuurlijk een aantal gevolgen. Hoe dan ook is het belangrijk om jouw klanten door en door te kennen. Weet wat zij mooi vinden en wat het bij hen minder goed doet. Want hoewel mode heel snel verjaard, zijn er altijd wel een aantal conclusies te trekken.
Over dergelijke zaken kan je gegevens bijhouden om ze vervolgens op het einde van de rit grondig te analyseren. Het succes van een goede modezaak begint immers al bij een succesvol inkoopbeleid: zo min mogelijk verkopen tijdens de koopjesperiode en zoveel mogelijk tijdens het desbetreffende seizoen, zorgt ervoor dat je jouw winstmarge kan optimaliseren. En daar profiteert iedereen van.
# 2. Laat je voorraad financieren
Het inkopen van een nieuwe collectie kan een serieuze hap uit jouw budget zijn. Als modewinkel kan je echter niet anders en zal je bovendien ook geen koopjes kunnen doen. Anders kun je beter een outlet store openen. Daarom is het belangrijk om jouw cashflow te optimaliseren. Zo kan je zakelijk lenen en gedurende het seizoen terugbetalen. Zo spreid je de aankoopprijs van jouw collectie over het volledige seizoen en loop je niet tegen cashflowproblemen aan. Niet voor niets is voorraadfinanciering een van de populairste vormen van zakelijk krediet voor modezaken.
# 3. Denk goed na over de aantallen
Ook hier zijn jouw verkoopcijfers en statistische gegevens niet te negeren instrumenten. Toch is het lang niet altijd zo eenvoudig. Groothandelaren dwingen immers steeds vaker minimale besteleenheden af, waardoor ook dit een factor is waar je rekening mee moet houden. Zij zijn natuurlijk niet te negeren maar anderzijds moet je weten dat kleinere buitenlandse leveranciers vaak flexibeler zijn, zeker indien je aan e-procurement doet.
Onthoud ook dat kleinere besteleenheden resulteren in hogere kosten die aan van de winstmarge af gaan. Net voldoende stuks bestellen, is dan ook de essentie. Maar houd bij de berekening van de verkoopprijs alvast rekening met eventuele verliezen die je tijdens de koopjesperiode zal incasseren. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
# 4. Herkauw de recyclingmogelijkheden
Soms zal je een deel van de kledingproducten ook tijdens de sale niet kunnen verkopen. En dat is natuurlijk problematisch, want als modewinkel moet je nu eenmaal het assortiment vernieuwen. Het is belangrijk om daar reeds bij de aankoop goed over na te denken. Ga daarom na of je de kleding nadien nog aan outlet stores kan verkopen. Zoek uit of je de stoffen misschien kan verkopen voor de productie van vilt. Of informeer vooraf welke kledingstukken je gratis aan goede doelen kan schenken. Zo kan je voor sommige kledingstukken, waarbij een voordelige recycle methode mogelijk is, toch grotere risico’s nemen. Op voorwaarde natuurlijk dat je voortdurend wikt en weegt…