Alle manieren waarop jij jezelf als onderneming naar buiten brengt zijn onderdeel van jouw uitstraling. Van de kleding die je draagt tot de inrichting van je kantoor en de opdruk van je marketingmaterialen: alles telt! Ontzettend belangrijk om op al deze vlakken voor een professionele uitstraling te zorgen natuurlijk. Een eerste indruk maak je maar een keer! We geven je dan ook graag een aantal handige tips om op alle vlakken professioneel naar buiten te communiceren.
1. Kijk naar je normen en waarden
Wat wil jij uitstralen naar de buitenwereld? Wil je open en toegankelijk overkomen, dan vraagt dit om een minder formele uitstraling dan bijvoorbeeld een advocaat of financieel adviseur zou hanteren. Je legt deze normen en waarden natuurlijk vast in je bedrijfsplan, en baseert hier uiteindelijk je huisstijl op. De kleuren van je huisstijl passen bij de indruk die jij richting de buitenwereld wilt achterlaten; en bij de normen en waarden van je onderneming.
2. Laat je huisstijl terugkomen
Hoe meer herkenning er is, hoe beter. Het herkennen van een onderneming begint vaak bij de huisstijl bestaande uit bepaalde kleuren, het logo, lettertypen en de bedrijfsnaam. Laat al deze herkenbare beelden dus ook bij iedere uiting terugkomen. Niet alleen in je kantoorruimte, maar ook op je marketingmaterialen zoals je flyers, folders, verpakkingen en zelfs de mappen die je gebruikt. Professionele aanbieders zoals De Voogt Systemen hebben zich gespecialiseerd in het printen van professioneel drukwerk zodat je op iedere mogelijke manier een goede, herkenbare indruk achter kunt laten.
3. Denk na over kleuren
Een belangrijk onderdeel van de zojuist genoemde huisstijl is het kleurgebruik. Wanneer je dit aan het vaststellen bent is het belangrijk om even te kijken wat kleur met de ontvanger doet. Iedere kleur roept zo een eigen emotie op. Zo is rood logischerwijs de kleur van passie, en geeft oranje weer een betrouwbare en professionele indruk. Doe wat onderzoek naar de psychologie achter kleuren en baseer hier je uiteindelijke huisstijl en het uiteindelijke kleurgebruik op.
4. Sta stil bij de details
Een professionele uitstraling zit ‘m vaak in de details. Wanneer je al je marketingmaterialen perfect op orde hebt maar een bestelling in een slordige verpakking verzend, verlies je een stukje professionaliteit. Sta dus altijd stil bij de details en zorg ervoor dat je op ieder vlak en ook zeker op het gebied van de kleine dingen dezelfde herkenbare, professionele uitstraling aanhoudt.